Friday, March 30, 2012

Pengalaman Bersalin

Salam..

hmm bru ingin memulakan kembali update blog setelah lama membisu dgn kehidupan menyambut cahaya mata pertama. Alhamdulillah setelah 9 bulan mengandung dgn izinNya lahirlah anakku pada 9 januari 2012 yang lalu yang dinamakan Muhammad Aisy Nazran.hee

Mengingati detik2 menghadapi kelahiran bermula pada 7 januari 2012 tu aku mula merasakan penat. aku berkurung je dlm bilik umah ma aku je n berehat manakala suami ku di ruang tamu bersama keluargaku.. selepas itu aku dapati terdapat tompok darah mcm darah period tp sedikit la n lenguh2 pinggang.. terus gtau ma aku perkara berkenaan.. ma aku ajak jumpe bidan sebelah umah je.. suami ku turut ku bgtau selepas ma aku tgk. bidan ckp tak lama dah ni tp tak perlu g spital lagi nti byk kena seluk je check jalan..h0h0.. aku mula rasa takut nk beranak..hehe..lepas tu aku tggu keesokan harinya iaitu jam 9am, aku bersama suami n ma aku bertolak ke hospital setiu. ms register tu aku diminta masuk ke bilik penilaian untuk cek air kencing, tekanan darah dan cek bukaan jalan..suami n ma aku tak dibenarkan masuk. cek bukaan tu rasa malu je even pmpuan n sakit skit la.. tp bukaan bru 1cm jek..huhu.. tp aku kena warded jugak mgkin sbb dah kuar darah n simpton nk bersalin. nurse ada pesan jgn minum air selusuh selagi bukaan tak sampai 3 atau 4cm.. tkut hya rasa contraction tp jalan tak buka.nti bg tekanan pada bby n ibu.itu yg nurse ckpla.

setelah aku dimasukkan ke wad, suami aku hanya dibenarkan masuk waktu melawat shj. tp ma aku dibenarkan menemani aku pd waktu mlm. tp nurse ada gtau suami aku tak dpt temani aku masuk labour room nti krn labour room tgh renovate n diganti bilik yg hya ditutupi langsir je.. nk buat cmne yg paling penting bby n ibu selamat..masa kat wad tu mmg siap gelak2 ngan suami lagi tak rasa contraction lg juz sakit2 pinggang mcm senggugut jek.. malam tu aku tak dpt tdo ne hanya berSMS ngan suami je dan aku ditemani ma aku di spital. Pada jam 230am 9 januari 2012 aku rasa bunyi "pop" menandakan air ketuban sudah pecah.. keluar air mcm kencing tp kita tak dpt menahan air itu keluar.. mintak nurse check takut pe2 tp bukaan msih 1cm..huhu..tp ms tu la aku mula merasakan contraction..sakit smpai tak leh nk mkn n minum walau nak sgt mkn n minum.. ma aku suh mkn takut masuk LR nti tak larat nk makan,, tp apakan daya mmg tak leh nk telan.. memang sakit la.. duk tak kena baring tak kena..pg tu dlm jam 9am ma aku kena kuar dah wad takleh teman.kul10am mcm tu nurse nmpk aku mcm sakit semacam dia panggil nak cek bukaan.. bukaan dah 3cm tp nurse ckp nk tolong aku bg bukaan lebih skit..aku iyekan je r sbb aku rase nk cepat2 beranak.hee.. tak tahan sakit.. maka bukaan aku mjd 5cm so aku dimasukkan ke LB. Masa tu suami aku odway nk tgk aku sebelum aku msuk LB tp tak sempat sbb ms ngah odway aku dah dimasukkan ke LB. aku hya mampu SMS je suami ms dia ngah drive odway ke spital sbb aku tak larat sgt nk bjalan dah n tekan punat hp pun terketar2.. hp tak bley bw masuk dlm LR.. kena bw dlm LB : bju bby, lampin, pampers..

Masa dlm labour room sekitar jam 10am. aku dimasukkan ubat utk berak... aku diminta baring.dan aku dimaklumkan air ketuban aku dah habis..dah takde.hu. masa tu aku mula rasa contraction makin kuat.. rasa mcm nak mati.. aku mengerang kesakitan sambil beristighfar, menyebut Allahuakbar berulang2 dan doa2 senang bersalin...masa tu mmg sakit sangat smpai aku pegang tangan nurse gtau dia sakit..nurse tu mcm fhm dia biarkan je aku pegang tangan dia tp aku pegang kejap je la.he. masa tu nurse cek degupan jantung baby.. beberapa kali nurse seluk cek jalan..6cm.jam menunjukkan 2pm..rasa lapar..cmne la aku nk teran dah terasa lapar n tak larat je.pastu 8cm.. lepas tu nurse suruh je teran..push2...byk kali jugak..masa tu aku tak reti nk teran senafas n tak larat... terkeluar jgak aku depan nurse " tak larat dah".. nurse marah jugak n ada bg smgat la masa aku teran.. "pandai..panadai..teran lg..teran lg..dah nmpk kepala.." akhirya keluar la baby jam 3.03pm...ngis pun slow.masa tu aku tak nangis tp mengucap alhamdulillah n rasa lega.. selepas nurse bersihkan baby dia letakkan atas dada aku pastu suruh aku menyusu baby..anak aku masa mmg terus pandai hisap susu ...aku diberi minum air milo sbb kepenatan hilang tenaga... ALhamdulillah..selamat..okla cukupla pengalaman bersalin yg dpt ku kongsi..tp sakit yg aku alami ms contraction je sakit hanya Allah yg tau tp ms bersalin tak sakit..ok dah lewat mlm ni... nxt time..wslm :))