Tuesday, March 10, 2009

Wanita Bukan milik Lelaki

Rata-rata keganasan yang berlaku ke atas wanita adalah disebabkan oleh salah anggap hak lelaki terhadap isteri dan anak-anak. Mereka beranggapan apabila sudah berkahwin dan mempunyai anak, golongan ini adalah miliknya 100 peratus.

Sedangkan suami dan bapa itu hanyalah sebagai pemegang amanah untuk menjaga dan memelihara dengan sebaik mungkin isteri dan anak. Ini kerana mereka saling lengkap-melengkapi dalam membina kehidupan sekeluarga.

Apabila konsep itu disalah anggap, maka lelaki menggunakan kuasa dan cuba mengawal atau mendominasikan pasangan dengan cara mengongkong, mencedera serta menganiayai wanita dan kanak-kanak dalam pelbagai cara.

Perunding Prinsipal K&A Applied Psychology Consultancy, Khairol Anuar Masuan berkata, keganasan ke atas wanita dan kanak-kanak kesemuanya berpunca daripada lelaki.

Lelaki gagal dalam tanggungjawabnya sebagai pelindung dan penyubur cinta dan sayang antara pasangan dan keluarga.

"Mereka masih menganggap wanita adalah miliknya yang boleh diperlakukan sesuka hatinya apabila telah berkahwin. Ini sebenarnya tidak benar. Apabila berkahwin, si suami mempunyai tanggungjawab untuk menjaga si isteri dengan sebaik mungkin tanpa mencederakannya.

more>>
by blog myadha..

1 comment:

Lanz™ said...

lelaki bukan wanita dan wanita bukan lelaki... tul x? hee..