Monday, December 22, 2008

career.com

aku dah kerja gomen secara kontrak selama 3 bulan..tetapi bermacam2 aku dengar isu pemberhentian pekerja kontrak..apa maksud secara khusus pekerja kontrak sebenar? isu ini digemburkan lagi bukan sahaja melalui internet malahan tv n juga mulut ke mulut..perasaan risau agak menebal..aku ada apply keje gomen secara tetap tetapi belum ada rezeki lagi setakat ini..n prevet ni belum lagi setakat ini..Insyaallah aku akan mencuba..

aku tak pasti isu ini sekadar mainan untuk menakutkan atau nak push gomen mengambil pekerja kontrak diserap tetap? benarkah..mungkin..tetapi aku tak nampak tindakan JPA mahupun pekeliling atau perintah am yang sah setakat ini.

sekadar mampu ku ucapkan we'll see je le..tetapi aku ada terbaca bajet 2008 melalui internet yang paklah nak serap keje kontrak kpd tetap..tapi tak sure la benar apa yang dikata..benar apa ku dengar..atau kategori gred apa yang dimaksudkan..

bagi aku, kerajaan perlu lebih meneliti. dengan mewujudkan jawatan kontrak ini secara tidak langsung telah melatih kumpulan pakar dalam bidang2 tersebut. tetapi apabila kontrak tamat mungkin ada yang dapat sambung mungkin tak. aku lihat kat sini kerajaan dah kehilangan tanpa sedar kumpulan pakar tersebut andai kata dorg dah dapat keje kat private.. kerajaan pula bersusah payah mengambil pekerja yang fresh tanpa pengalaman.. khususnya aku lihat kumpulan pakar ini dalam juruteknik komputer yang berlambak kat MAMPU. tak kira lagi yang admin. sebagai contoh.. MAMPU tak punya kuasa nak serap tetap..tetapi kat sini JPA n SPA yang terlibat dalam hal perintah awam n pekeliling..(kalau salah info tolong perbetulkan lah!!) yang perlu lebih penelitian..kata yang senang r, pada yang terlibat hal begini perlu membuat kajian..

tetapi kadang2 kerajaan tak dapat melihat secara khusus sebenarnya meneliti hal yang sebegini..tak tahulah apa masalahnya..

Pe senang2 cter, carila pasni keje tetap lau mahus selamat..hehe..cakap memang senang..masalah tu takkan selesai sampai bila-bila jika tiada perhatian pada pihak sepatutnya..kadang2 ada yang sedar tapi buat2 tak sedar..

tapi tak dinafikan ekonomi malaysia masih ditahap ok la.. syabas la kepada kerajaan malaysia!!ops!!

1 comment:

Lanz™ said...

keje molek k syg...di mana ada kmhuan, d situ ada jln. he